Sklep internetowy to świetne rozszerzenie biznesu stacjonarnego. Jeżeli prowadzisz sklep stacjonarny, zajmujesz się handlem to ten artykuł jest właśnie dedykowany szczególnie dla Ciebie. Obecna światowa sytuacja zmusza przedsiębiorców do podjęcia odpowiednich kroków, które złagodziły by konsekwencje lockdown’u, lub jego skutki całkowicie zniwelowały. W dzisiejszym artykule opowiem o tworzeniu sklepu internetowego i przeprowadzce do sieci internetowej.

Tworzenie sklepu internetowego – od czego zacząć?

Tworzenie sklepu internetowego zaczynamy od zbierania pomysłów, koncepcji. Wszystko rozpoczyna się w naszej głowie. Badamy naszą konkurencję jej siłę i ewentualnie dopasowujemy się do niszy lub idziemy na całość. O co w tym wszystkim chodzi? W analizie konkurencji chodzi o to aby poznać standard panujący w danej branży. Pewne branże mają swój styl graficzny jak na przykład branża ślubna, nie które posiadają specjalistyczne funkcje jak branża okienna i obecne w sklepach internetowych tej branży konfiguratory okien.

Analiza pozwala również oszacować czas promocji sklepu internetowego w wyszukiwarkach i opracować budżet, oczywiście to zrobimy już z pomocą agencji SEO. Kosztorys promocji sklepu internetowego odpowie nam na pytanie czy jesteśmy w stanie przy naszych możliwościach finansowych konkurować z innymi sklepami w danej branży, czy lepiej zejść do niszy produktowej.

Analiza pozwala przewidzieć opłacalność biznesu, czy jest sens otwierania sklepu internetowego w takiej formie jak planujemy czy musimy jednak zmienić nasze wstępne założenia. Jeżeli potrzebujemy pomocy w przeprowadzeniu analizy najlepiej udać się do specjalistów np. w Design Cart.

Jakie rozwiązanie wybrać?

Rynek e-commerce oferuje sprzedawcom internetowym szereg rozwiązań zwanych ogólnie platformami e-commerce. Te możemy podzielić na cztery grupy różniące się od siebie nie tylko konstrukcją i funkcjonalnością ale również warunkami prawnymi.

Sklepy internetowe SaaS

Z języka angielskiego Software as a Service, czyli oprogramowanie jako usługa. W uproszczeniu model ten polega na dzierżawieniu oprogramowania e-commerce, wraz z powierzchnią serwerową. Sklep nie jest nasz, a miesięcznie musimy dokonywać opłaty za dzierżawę oprogramowania lub procent od obrotów sklepu internetowego.

Sklepy internetowe jako rozszerzenie CMS

Kolejną grupą są rozszerzenia najczęściej dla systemów opens source, służących do zarządzania stronami internetowymi. Najpopularniejszymi systemami tego typu są: Joomla!, WordPress oraz Drupal. Jest to darmowe rozwiązanie dedykowane głównie dla witryn internetowych już działających. Posiadając stronę internetową możemy do niej dodać za darmo funkcję sklepu internetowego.

Sklepy internetowe Opensource

Są to darmowe, specjalistyczne platformy e-commerce. Oprogramowanie możemy pobrać za darmowe z internetu oraz zainstalować na własnym serwerze. Sklep internetowy open source od rozszerzenia open source różni się tym, że w całości jest nastawiony na sprzedaż, posiada tysiące rozszerzeń, które możemy dodatkowo zainstalować.

Dedykowane sklepy internetowe

Wśród sklepów internetowy rozwiązania dedykowane to komandosi e-commerce nastawieni na specjalistyczną sprzedaż. Dedykowane rozwiązania są pisane od podstaw dla firm które nie wpisują się w schemat sprzedaży oferowany przez model SaaS czy oprogramowanie open source. Oprogramowanie tego typu jest najlepiej dopasowane do potrzeb sprzedawcy, jest też najdroższym rozwiązaniem. Specjalistycznymi systemami CMS w Polsce zajmuje się firma x-CMS.

Promowanie sklepu internetowego w social mediach

Jest to najprostsza, a zarazem najtrudniejsza metoda promocji sklepu internetowego. Najprostsza dlatego, że jako początkująca osoba zajmująca się promowanie własnego sklepu internetowego jesteśmy w stanie poprowadzić taką promocję na Facebook’u, w oparciu o naszą lokalną społeczność. W sieci są też dostępne darmowe kurs pracy z Facebook. Aby jednak osiągnąć spektakularne wyniki z prowadzonej kampanii reklamowej musimy nie tylko dysponować szeroką wiedzą ale i doświadczeniem.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Jest to długofalowa metoda promocji sklepu internetowego. Efekty pozycjonowania sklepu internetowego nie są widoczne od razu, a po paru miesiąca. Jest to też jedna z droższych reklam. Pozycjonowanie wymaga szerokiej wiedzy oraz dużego doświadczenia, gdzie doświadczenie wśród pozycjonerów to główne oparcie dla tej umiejętności. Pozycjonowanie jest długofalową strategią ponieważ gdy osiągniemy zamierzone cele efekty są widziane przez dłuższy czas gdy nawet przerwiemy pozycjonowanie – zazwyczaj zmniejsza się jedynie nie co budżet. Więcej o pozycjonowaniu sklepu internetowego przeczytasz tutaj.

Otworzenie sklepu internetowego nie jest wcale trudne. W całym procesie będziemy potrzebowali wsparcia specjalistów i jeżeli dobrze rozegramy choćby kampanię na Facebook, mamy szansę na szybki zarobek i źródło finansowania pozycjonowania sklepu, które zbliży nas do pełnego sukcesu.