Turbosprężarka jest elementem silnika spalinowego, którego zadaniem jest zwiększenie mocy silnika poprzez zapewnienie większej ilości powietrza w procesie spalania paliwa.

Turbosprężarka składa się z turbiny i sprężarki zamontowanych na wspólnym wale. Turbina jest zasilana gazami spalinowymi z silnika, a sprężone powietrze ze sprężarki jest podawane do silnika. Większa ilość powietrza jest podawana do cylindra, co zwiększa moc wyjściową silnika. Wyższy jest także stopień kompresji, zwiększając tym samym wydajność całego układu. Elementy turbiny obracają się z prędkością do 200 000 obr / min w temperaturze około 900 ° C. Z tego powodu wszystkie podzespoły muszą być wykonane z najwyższą dokładnością. Uszkodzenie turbiny może nastąpić z wielu powodów.

Brak właściwego smarowania turbiny spowodowany nieodpowiednim ciśnieniem oleju lub jego niewystarczającą ilością. Zassanie ciał obcych do mechanizmu turbosprężarki, takich jak cząstki z filtra powietrza lub zanieczyszczenia obecne w oleju.

Niewłaściwe użytkowanie, takie jak zbyt szybkie wyłączanie silnika po dynamicznej lub długiej jeździe. Przegrzanie – spowodowane przez nadmierną temperaturę spalin. Dlatego też w przypadku turbosprężarki potrzebne jest właściwe smarowanie. Dzięki temu przy bardzo wysokich obrotach cały system działa bez zarzutu. Turbosprężarka to w rzeczywistości dwa małe wentylatory powietrza (zwane również wirnikami lub pompami gazowymi) umieszczone na tym samym metalowym wale, dzięki czemu oba obracają się razem. Jeden z tych wentylatorów, zwany turbiną, znajduje się w strumieniu spalin z cylindrów. Gdy cylindry wydmuchują spaliny przez łopatki wentylatora, obracają się, a wał, do którego są podłączone również się obraca. Drugi wentylator nazywa się sprężarką, a ponieważ znajduje się na tym samym wale co turbina, również się obraca. Turbosprężarka jest dość skomplikowanym urządzeniem, które jest dość drogie, dlatego też regeneracja turbo pozwala zaoszczędzić nieco pieniędzy.