Pozyskanie linków może odbyć się na wiele sposobów. Które z nich są najbardziej wartościowe?
Linkowanie to jeden z fundamentów budowania pozycji w Google. Im więcej odnośników prowadzi do danej strony, tym lepiej oceniają ją boty wyszukiwarki. Oczywiście tak dzieje się tylko pod warunkiem, że linki pochodzą z wartościowych źródeł. Wartość linkującej domeny to wypadkowa wielu czynników – między innymi:
-
tematyczność – zarówno samego serwisu, jak i działu oraz konkretnej witryny;
-
widoczność w wynikach Google;
-
liczba domen linkujących oraz linków przychodzących;
-
liczba unikalnych użytkowników serwisu;
-
pozytywna ocena z narzędzi SEO (np. Semstorm, Semrush czy Majestic).
Pozyskanie wartościowych linków to proces trudny i czasochłonny. Do wyboru jest wiele metod link buildingu. O najważniejszych piszemy poniżej.
Prowadzenie bloga firmowego
Blog firmowy to dziś właściwie standard w promocji firmy. Nie tylko daje możliwość pokazania się w roli eksperta w swojej dziedzinie, ale też jest świetnym sposobem na pozyskanie linków zwrotnych. Na te można jednak liczyć tylko pod warunkiem, że publikowane treści będą poruszały ważne dla czytelników zagadnienia i dostarczą im wartościowych, niedostępnej w innych miejscach wiedzy.
Taki content jest chętnie udostępniany i polecany przez internautów, a nasza domena zyskuje sporą bazę backlinków. Kolejny plus prowadzenia firmowego bloga to wzmocnienie autorytetu tematycznego (topical authority), który też nie pozostaje bez wpływu na pozycję
Wpisy gościnne
Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem na blogach innych firm to rozwiązanie korzystne z wielu względów. Pozwala budować wizerunek ekspertów w danej dziedzinie, a wpisy publikowane na naszej stronie urozmaicają ją i uzupełniają o przydatne dla czytelników, ale nie związane bezpośrednio z naszą działalnością, informacje.
Najlepsze efekty daje kooperacja nie z bezpośrednimi konkurentami, ale przedsiębiorstwami oferującymi usługi bądź produkty komplementarne dla naszej działalności. Przykład? Firmy prowadzące warsztaty kulinarne mogą nawiązać współpracę ze sklepami sprzedającymi składniki, akcesoria lub sprzęt kuchenny.
Współpraca z blogerami
Dobry sposób na link building to też współpraca z blogosferą i influencerami. Blogerzy tematyczni często cieszą się opinią ekspertów w danej dziedzinie – zarówno wśród internautów, jak i jeśli chodzi o topical authority. Dobrze prowadzony, wartościowy merytorycznie blog związany z naszą działalnością będzie doskonałym miejsce do umieszczenia linka. Taki odnośnik nie tylko pozytywnie wpłynie na widoczność w Google, ale też może okazać się źródłem ruchu na stronie
Współpraca z blogerami może przybierać różne formy. Jedną z najpopularniejszych jest recenzja naszych produktów z linkiem do e-sklepu, landing page lub strony głównej. Na blogu można też opublikować wpis gościnny lub sponsorowany, a poza tym wywiad z przedstawicielem firmy.
Artykuły eksperckie
Kolejny sposób na podzielenie się wiedzą, budowanie wizerunku eksperta oraz zdobywanie wartościowych linków to publikacja artykułów eksperckich w portalach tematycznych lub informacyjnych. Specyfika serwisu oczywiście musi być związana z działalnością firmy. Wśród kryteriów warto wymienić nie tylko tematykę, ale też czynniki geograficzne. Regionalne portale będą dobrym źrodłem linków zwłaszcza przy pozycjonowaniu lokalnym. Dodatkowy plus tego rozwiązania to wzmocnienie rozpoznawalności marki w danej miejscowości czy regionie.
Portale tematyczne i informacyjne cieszą się dużym zaufaniem internautów, mają też wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Prowadzące z nich odnośniki są bardzo wartościowe z punktu widzenia link buildingu
Strony zapleczowe
Budowa zaplecza strony (PBN, czyli Private Blog Networks) od lat jest jednym z najpopularniejszych sposobów na pozyskiwanie linków. Kiedyś teksty zapleczowe były kojarzone z niestrawną dla żywego użytkownika treścią, przeznaczoną tylko dla robotów Google. Dziś, ze względu na dopracowanie algorytmów Google w walce ze spamerskim linkami, takie działania przynoszą więcej szkody niż pożytku. Dlatego obecne zaplecza pod względem jakości właściwie nie różnią się od portali tematycznych, a ich zawartość to zazwyczaj artykuły poradnikowe lub blogowe, przydatne dla użytkowników.