Otaczający nas świat nieustannie ewoluuje. Zmieniają się nasze trendy modowe, wnętrzarskie i preferencje zakupowe. Tak samo zmianom ulegają trendy graficzne i projektowania. Dlatego po pewnym czasie firmy o wieloletnim stażu na rynku mogą zastanawiać się nad przeprojektowaniem logo. Kiedy warto się na to zdecydować? Na czym polega redesign loga i z jakimi kosztami może się to wiązać? Tego i kilku innych rzeczy dowiesz się z poniższego tekstu. Zapoznaj się z jego treścią!
Czym jest redesign logo?
Redesign logo, inaczej przeprojektowanie logo, to najprościej mówiąc proces zmiany istniejącego logo firmy. Pobudki tego mogą być różne. Czasami celem jest poprawa jego funkcjonalności, czy przekazu. Inni decydują się na przeprojektowanie logo po to, by nadać mu ciekawszego wyglądu.
Jednak redesing logo to działania, które mają na celu dostosowanie się do zmieniających trendów, strategii lub wymagań rynku. Może wiązać się z bardzo delikatnymi poprawkami. Wówczas redesign może objąć zmiany związane z odświeżeniem kolorów, czcionki lub układu. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by działania były bardzo radykalne i zmieniły sposób postrzegania danej marki. W takich przypadkach firmy decydują się na całkowite odświeżenie logo.
Redesign, liftingiem a rebranding logo – różnice
Redesign może być powiązany z takimi działaniami jak lifting i rebranding logo. Aby jednak dobrze zrozumieć znaczenie redesignu, warto znać podstawowe różnice pomiędzy nimi. Redesing wiąże się z działaniami mającymi na celu stworzenie zupełnie nowego znaku lub całej identyfikacji wizualnej firmy. Celem tego jest zapewnienie marki świeżego i bardziej nowoczesnego wyglądu, który idealnie wpasuje się w aktualne trendy. Często wiąże się to z odcięciem od dotychczasowego wizerunku firmy. Lifting logo to bardzo subtelna zmiana. Koncentruje się tylko na delikatnym ulepszeniu i modernizacji istniejącego logo. Zachowane zostają jednak rozpoznawalne cechy, a więc na przykład kształt, czy nawet charakterystyczna litera. W ten sposób można też zachować ciągłość wizualną marki. Z kolei rebranding jest kompleksowym pojęciem, co oznacza, że obejmuje nie tylko zmiany wizualne w logo, ale też w strategii marki. Wszystko po to, by na nowo zdefiniować tożsamość marki i dostosować ją do oczekiwań rynku i nowoczesnych klientów.
Co może obejmować przeprojektowanie logo?
Jak już było wspomniane, redesign logo może wiązać się z bardzo drobnymi poprawkami lub stworzeniem logo od nowa. W tym pierwszym przypadku prace mogą skupiać się nad samym aspektem wizualnym i estetyką loga. Zmodyfikować można kształt, czcionkę, kolory lub proporcje znaku. Takie zmiany mają sens, gdy oczekujemy, że logo stanie się bardziej nowoczesne. Oczywiście to tylko początek, ponieważ podczas redesignu możemy dokonań zmian w czytelności i uprościć logo. Jest to nawet wskazane w przypadku firm, które od lat działają na rynku i ich logo przestaje być czytelne lub ma za dużo detali. Dzięki usunięciu zbędnych elementów możemy nadać firmowemu znaku lekkości, przejrzystości i nowoczesnego charakteru. Minimalizm w tym przypadku przemawia na korzyść i zdecydowanie częściej przyciąga zainteresowanie klientów. Na redesign logo mogą składać się także zmiany w samym stylu logo lub sposobie komunikacji. Pójście za aktualnymi trendami projektowymi, najnowszymi wytycznymi lub preferencjami klientów uatrakcyjni markę i zaprezentuje ją jako profesjonalną i stale rozwijającą się. Podczas redesignu logo możemy też dokonać zmian pod względem optymalizacji dla mediów. Jest to szczególnie ważne, ponieważ media nieustannie ulegają zmianom i trzeba za nimi podążać. Nowe firmy są na bieżąco, jednak starsze, z wieloletnim stażem na rynku już nie, więc tego typu działania są bardzo wskazane.
Kiedy zdecydować się na redesign firmowego logo?
Na przeprojektowanie firmowego loga możemy zdecydować się z wielu różnych pobudek. Jedną z nich jest chęć dostosowania się do aktualnych trendów. Jeśli nasza firma od lat działa na rynku, to faktycznie jej znak może być już przestarzały i niezgodny z oczekiwaniami klientów. Dzięki temu, że zostanie przeprojektowany, wpłyniemy pozytywnie na wizerunek firmy. Odświeżymy go, nadamy mu nowoczesnego charakteru i sprawimy, że wybije się na tle konkurencji i przyciągnie nowych klientów. Duże zmiany w naszym przedsiębiorstwie również zachęcają do tego, by pomyśleć o przeprojektowaniu logo. Zmiana strategii, wartości lub kierunku działania to tylko kilka powodów, które zachęcają do tego typu działań. Poprzez odświeżenie logo możemy w łatwy sposób odzwierciedlić wprowadzone zmiany, zbudować spójny wizerunek marki i dostosować się do nowej sytuacji. Nie zapominajmy też o chęci dotarcia do szerszej grupy odbiorców. Jeśli nasza marka zdobyła już uznanie w określonej niszy i chcemy poszerzyć swoje horyzonty, to czasami musimy dostosować się do oczekiwań nowych klientów. Poprzez odświeżenie logo możemy pokazać swoją otwartość i wzbudzić zainteresowanie wśród tych, którzy wcześniej unikali naszych produktów lub usług. Co więcej, redesign firmowego logo wyjdzie nam na korzyść, gdy budzi negatywne skojarzenia wśród odbiorców lub chcemy odciąć się od błędów marki, które były popełnione w przeszłości. Poza tym nie powinniśmy bagatelizować problemów z czytelnością i skalowalnością logo. Jest to powszechny problem wśród firm o wieloletnim stażu na rynku. Dla nich priorytetem był rozwój biznesu, poszerzanie jego działania i dbanie o kondycję finansową. Jednak chęć zaistnienia w sieci, w tym na przykład w popularnych mediach społecznościowych zrodziło spory problem. Okazuje się, że logo takich firm często jest trudne do odczytania i nie działa dobrze na różnych nośnikach. Oczywiście możemy to zmienić i przeprojektowanie logo okazuje się najlepszym pomysłem.
Kiedy jeszcze powinniśmy zdecydować się na redesing logo? Kiedy zmieniamy po prostu nazwę firmy. Tego typu działania mogą wynikać z różnych czynników. Czasami wchodzimy w spółkę z inną marką, otwieramy się na nowych partnerów biznesowych lub chcemy całkowicie zmienić profil marki. Jednak sama zmiana nazwy nie wystarczy. Logo musi się z nią identyfikować. Dlatego, gdy w grę wchodzi zmiana nazwy przedsiębiorstwa, to stosowne poprawki trzeba nanieść też na firmowy znak.
Kto powinien zająć się przeprojektowaniem firmowego logo?
Przeprojektowaniem firmowego logo możemy zająć się samodzielnie, zlecić to pracownikom lub fachowcom. Na korzyść samodzielnych działań przemawia pełna kontrolę nad przebiegiem prac. Nie musimy też szukać fachowców i ponosić kosztów za ich pracę. Zatem zapewniamy sobie sporą oszczędność czasu i pieniędzy. Jednak jest to dość wymagające zadanie. Dlatego musimy dobrze się zastanowić, czy będziemy w stanie z nim się zmierzyć. W końcu chodzi o dobre imię naszej firmy i o to, jak będzie postrzegana na tle konkurencji. Jeśli zlecimy przeprojektowanie logo pracownikom, to też wszystko zostanie w firmie. Jednak wybór nie powinien paść na przypadkowe osoby. Potrzeba kogoś doświadczonego. Kogoś, komu projektowanie nie jest obce. Śledzenie aktualnych trendów i korzystanie z nowoczesnych rozwiązań też jest mile widziane. Jeśli nie mamy takich pracowników w firmie, to pozostaje nam fachowe wsparcie. Jak zawsze do swojej dyspozycji będziemy mieli wiele firm i freelancerów. Jednak pamiętamy, że to profesjonalne przeprojektowanie logo pozwoli wybić się na tle konkurencji. Odświeży też wizerunek firmy i stanie się bardziej rozpoznawalna wśród klientów. Dlatego warto stawiać na najlepsze firmy. Powinny zapewniać wsparcie ze strony wykwalifikowanych pracowników, którzy mają odpowiednią wiedzę, umiejętności narzędzia. Jeśli pojawią się problemy z wyborem, to zawsze możemy zapoznać się z opinią innych klientów i w tym zadaniu nieoceniony okazuje się Internet, w tym na przykład wyszukiwarka internetowa, czy serwisy branżowe.
Ile wyniesie nas redesign logo?
Prawdę mówiąc, to trudno o wskazanie pewnych kosztów. Na to, ile zapłacimy za redesing logo, wpływa wielu różnych czynników. Najważniejsze znaczenie mają wybrane przez nas działania. Innych cen musimy spodziewać się za drobne poprawki związane z kolorystyką, czy czcionką. Jeszcze inaczej zostanie nam wycenione całkowite przeprojektowanie logo. Na pewno wyższych cen musimy spodziewać się za stworzenie nowego loga od podstaw. Do tego dochodzi czas pracy, czy stopień skomplikowania projektu. Istotne znaczenie ma też to, komu zlecimy redesign firmowego logo. Ogólnie na rynku działa wiele firm specjalizujących się w tego typu usługach. Jednak pamiętamy, że każda może zapewnić zupełnie inną jakość usług, czy cennik. Skupienie się na najlepszych firmach z branży sprawi, że unikniemy rozczarowania i nadwyżki kosztów. To nas jednak nie powinno dziwić, ponieważ profesjonalne firmy starają się sprostać oczekiwaniom rynku.