Czynniki rankingowe to elementy, od których zależy na jakiej pozycji w wyszukiwarce Google będzie znajdowała się nasza strona internetowa. Świadczą one o wartości strony internetowej, a dla wielu osób są przedmiotem licznych badań, dyskusji czy wątpliwości. Dzieje się tak przede wszystkim z uwagi na to, iż nie możemy jednoznacznie określić ilości czynników, które wpływają na pozycję naszej strony w wyszukiwarce Google, na podstawie których wyszukiwarka ocenia naszą witrynę. Może istnieć ich nawet kilkaset, choć z tej szerokiej puli możemy określić te najważniejsze.

Content is king

Pierwszym i zdecydowanie jednym z najważniejszych czynników rankingowych, które decydują o pozycji naszej strony internetowej w wyszukiwarce Google jest content. Jest on podkreślany zarówno przez samą wyszukiwarkę Google, a także specjalistów czy liczne testy. Dodawanie treści na stronie w największy sposób może wpływać na pozycjonowanie naszej strony internetowej. Dzieje się tak ze względu na to, iż to właśnie głównie dla treści działa wyszukiwarka Google i stara się prezentować najprzydatniejszy content swoim użytkownikom, którzy korzystają z wyszukiwarki. Google sprawdza witryny pod tym kątem bardzo wnikliwie i premiuje te, które mają do zaoferowania odbiorcom wartościowe i przydatne informacje. Przede wszystkim content na stronie powinien być odpowiednio zoptymalizowany pod kątem SEO, czyli zawierać frazy kluczowe, a także być sformatowany, urozmaicony czy zawierać wiele różnych elementów. Content należy również dodawać regularnie i często, a także dbać, aby pojawiał się na naszej stronie w dużej ilości. Kluczowa jest również długość tekstów, aby były one wyższej jakości od tekstów zamieszczanych przez bezpośrednich konkurentów. Chcąc zatem pozycjonować swoją stronę internetową, przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na treści, które są jednym z głównych elementów odpowiadających za pozycję strony w wyszukiwarce.

Linkowanie zewnętrzne

Niezmiernie ważnym czynnikiem rankingowym, który był wręcz decydujący w przeszłości na początku działania wyszukiwarki Google, jest linkowanie zewnętrzne. Pozyskiwanie linków zwrotnych do witryny w dalszym ciągu jest bardzo ważne i w decydujący sposób wpływa na pozycję naszej witryny w Google. Linkowanie zewnętrzne jest pozyskiwanie linków kierujących do naszej witryny z internetu. Zamieszcza się je w sieci z kilku względów. Przede wszystkim mają one ułatwiać odnajdywanie naszej strony robotom Google i szybsze oraz dokładniejsze jej indeksowanie. Mają także świadczyć o popularności naszej witryny w sieci, a także sprowadzać ruch na naszą witrynę, aby podnosić ich statystyki. W przeszłości linkowanie zewnętrzne w praktyce decydowało o pozycji w wyszukiwarce, jednak wraz z biegiem czasu zmieniała się istotność tego parametru, a Google kładło coraz większy nacisk również na inne ważne aspekty strony, które mogło lepiej monitorować. Obecnie linkowanie zewnętrzne, choć nie umożliwia prostego manipulowania rankingiem w pozycje w wyszukiwarce, w dalszym ciągu jest elementem, który powinniśmy wykonywać rzetelnie, a także jakościowo w odniesieniu do naszej strony internetowej. Budowanie poprawnej struktury linków zewnętrznych przede wszystkim powinno opierać się na regularności, a także naturalności ich dodawania. Linki powinny pojawiać się w różnych odstępach czasowych na różnego typu stronach, a także posiadać różne atrybuty — dofollow i nofollow. Atrybuty te oznaczają, iż link pozyskuje dla naszej witryny części mocy pozycjonującej ze strony i nie robi tego. Korzystając z linków dofollow, logicznie powinniśmy pozyskiwać linki z silnych i mocnych serwisów, aby profity takiego linkowania były największe.

Optymalizacja techniczna

Czynnikiem rankingowym, który jest bardzo ważny i jest jednym z najszybciej zyskujących na popularności, jest optymalizacja techniczna strony internetowej. Wyszukiwarka Google kładzie coraz większy nacisk na dostosowanie strony pod kątem user experience czyli pod kątem użytkowników, a także funkcjonalności czy szybkości i sprawności działania. Poprawnie skonfigurowana i zoptymalizowana strona internetowa z odpowiednimi zabezpieczeniami, wysokim komfortem działania czy przyjazna dla użytkownika jest podstawą wszystkich innych działań pozycjonujących. Optymalizacja techniczna strony internetowej pozwala również wykorzystać pełen potencjał witryny. Na szczególną uwagę mówiąc o optymalizacji technicznej zasługuje Core Web Vitals czyli odrębny czynnik rankingowy, który został wprowadzony w Maju 2021 roku. Odpowiada on za szybkość i witalność działania strony internetowej, a samo jego wprowadzenie najlepiej pokazuje, że optymalizacja serwisu internetowego realnie zyskuje na ważności.

User experience

Niezwykle ważnym czynnikiem rankingowym, ale który często jest marginalizowany jest user experience. Jest to dostosowanie serwisu internetowego do użytkowników pod kątem funkcjonalności. Wiele algorytmów, które oceniają serwis pod tym kontem sprawdzają dużą ilość kwestii. Weryfikują m.in. czy strona internetowa posiada wysoką dostępność, prosty szkielet i szablon, łatwe w obsłudze menu oraz czy reklamy na stronie umożliwiają komfortowe jej przeglądanie. Wyszukiwarka Google bada również współczynnik odrzuceń, czy aktywność na witrynie użytkowników, które bezpośrednio odzwierciedlają zadowolenie osób jakie przechodzą na naszą witrynę. Mówiąc zatem o kluczowych czynnikach rankingowych powinniśmy zadbać o to, aby strona była po prostu przyjazna dla użytkowników, a Ci chętnie i często ją odwiedzali. Wyszukiwarka Google z pewnością doceni taki fakt.

Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych

Czynnikiem rankingowym, którego nie możemy ignorować i który staje się z roku na rok coraz ważniejszy, jest dostosowanie strony do urządzeń mobilnych. Zajmują one rokrocznie coraz większą część rynku wyszukiwań, a wyszukiwarka Google również kładzie na ten element coraz większy nacisk. Nasza witryna powinna zatem posiadać responsywną wersję serwisu, która będzie dostosowana do urządzeń małoekranowych. Warto wybrać właśnie to rozwiązanie na rzecz tworzenia mobilnych wersji strony. Brak responsywności witryny może spowodować spore szkody w kategorii wyszukiwań mobilnych i znacząco obniżyć wejścia użytkowników na naszą stronę, gdyż wyszukiwarka Google będzie w pierwszej kolejności prezentowała inne serwisy osobom wyszukującym informacji na telefonach, które są dostosowane pod tym kątem. Tworząc zatem całą witrynę należy również dbać, aby była ona stosunkowo prosta i łatwa do dostosowania do urządzeń mobilnych.

Więcej informacji na: https://xseox.pl/pozycjonowanie-stron/